Ο Ελληνοαμερικανός Λούη Ψυχογιός που απέσπασε Όσκαρ μιλάει αποκλειστικά

Ο Ελληνοαμερικανός Λούη Ψυχογιός που απέσπασε Όσκαρ μιλάει αποκλειστικά

Aριστερά ο Λούη Ψυχογιός κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων στην ΙαπωνίαΕπάνω Aριστερά ο Λούη Ψυχογιός κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων στην Ιαπωνία

Στην Αρχαία Ελλάδα οποιαδήποτε απόπειρα κακοποίησης δελφινιού τιμωρούταν με θάνατο, αυτό κάπου χάθηκε με την πάροδο των αιώνων. Έτσι ξεκινά το τρέϊλερ του νέου ντοκιμαντέρ “Ο κόλπος” (The Cove) το οποίο απέσπασε το πολυπόθητο χρυσό αγαλματίδιο στα φετινά 82α βραβεία Όσκαρ.

Ο δρόμος για την υποψηφιότητα της ταινίας για όσκαρ δεν ήταν εύκολος για τον Ψυχογιό. Στην Ιαπωνία όπου και γυρίστηκε το ντοκιμαντέρ η αλιεία δελφινιών είναι νόμιμη, αλλα οι αρχές θα προτιμούσαν να την κρατήσουν μυστική. Ο Ελληνοαμερικάνος τους χάλασε τα σχέδια καταγράφωντας την σφαγή των δελφινιών που συμβαίνει πολύ συχνά. Η αστυνομία αλλά και οι κάτοικοι The Director of Documentary "The Cove" Louie Psihoyosτης συγκεκριμέμης περιοχής είχαν στο στόχαστρο τον ελληνοαμερικάνο σκηνοθέτη από την πρώτη στιγμή που πάτησε το πόδι του στην περιοχή. Αρκετές από τις λήψεις έγιναν αναγκαστικά με κρυφές κάμερες ενώ ο ίδιος ο Ψυχογιός ακόμα δέχεται απειλές για τη ζωή του.
Ο Ελληνοαμερικάνος σκηνοθέτης Λούη Ψυχογιός (φωτό αριστερά) μας μίλησε αποκλειστικά για την ελληνική καταγωγή του, τα γυρίσματα στην Ιαπωνία και τα επόμενα κινηματογραφικά του βήματα.

Από πού κατάγεται η οικογένεια σου;

Ο πατέρας μου, ο οποίος προερχόταν από ένα χωριό κοντά στη Σπάρτη , πέθανε όταν ήμουν οκτώ χρονών. Στο νεαρό της ηλικίας αυτής θα μπορούσε να αποτελεί έναν Σπαρτιάτη μαχητή από την ταινία ‘300’.

Πως πρωτοασχολήθηκες με τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο;

Είχα έναν Έλληνα ξάδερφο ο οποίος ήταν φωτογράφος σε γάμους στο Σικάγο και χάρησε στον αδερφό μου μια μικρή φωτογραφική μηχανή Kodak λίγο μετά το θάνατο του πατέρα μου. Μας πήγε στο «σκοτεινό θάλαμο» και μας έδειξε πως εμφανίζονται οι φωτογραφίες από την επεξεργασία του αρνητικού φίλμ κεντρίζοντας το ενδιαφέρον μου. Περίπου την ίδια περίοδο είχα δει το περιοδικό National Geographic στο κομμωτήριο της μητέρας μου. Όπως πολλά παιδιά τότε, έτσι κι εγώ ήθελα να γίνω φωτογράφος για το National Geographic αφότου είχα δει το περιοδικό.

Πές ένα ελληνικό στοιχείο της προσωπικότητάς σου.

Είμαι θερμός υποστηρικτής του να έχεις στόχους είτε είναι βραχυπρόθεσμοι, μεσοπρόθεσμοι ή και μακροπρόθεσμοι και πιστεύω πως κατέχω αυτή τη φιλοσοφία μέσω της Ελληνικής κληρονομιάς. Εμείς οι Έλληνες πάντα ατενίζουμε το μέλλον πιστεύοντας πως ο ανθρώπινος πολιτισμός ξεκίνησε από εμάς. Μπορεί και να μην αληθεύει αλλά εγώ μεγάλωσα με αυτά τα πιστεύω. Τα ξαδέρφια μου και οι Έλληνες συγγενείς μου πάντα σκέφτονταν το μέλλον, τη συνταξιοδότησή τους, την ευημερία των παιδιών τους και των οικογενειών τους και δεν φοβούνται να εργαστούν για κάτι που μπορεί να αποδώσει αρκετές δεκαετίες στο μέλλον.

Με τι άλλο έχεις ασχοληθεί;

Τελειώνοντας το κολλέγιο, έγινα ο πρώτος φωτογράφος που προσελήφθει από το National Geographic τα τελευταία 11 χρόνια.
Έπίσης ήθελα να γίνω ωκεανογράφος επηρεασμένος από τα πρώτα αφιερώματα Ζακ Κουστώ. Πριν από πέντε χρόνια βοήθησα στην δημιουργία της Κοινότητας Διατήρησης Ωκεανών και το “The Cove” αποτελεί την πρώτη μας ταινία. Αισθάνομαι ότι θα ήθελα να είχα αρχίσει νωρίτερα τις ταινίες αλλά όπως μου είπε και ένας συνάδελφός, “Είναι πιθανών να είχες αρκετές μικρές άσχημες ταινίες , αν είχες αρχίσει νωρίτερα.”

Ποιά ήταν η έμπνευση πίσω από την δημιουργία αυτού του φιλμ;

Κάθε φορά που επιστρέφαμε από κατάδυση μαζί με τον φίλο μου τον Ντέιβ Κλαρκ παρατηρούσαμε ότι υπάρχουν λιγότερα ψάρια, κατεστραμένα κοραλλιογενή και ρύπανση. Αποφασίσαμε την δημιουργία ενός αφιλοκερδούς οργανισμού που ονομάζεται Κοινότητας Διατήρησης Ωκεανών δημιουργώντας ταινίες που θα αφυπνίσουν τον κόσμο για τους κινδύνους στους Ωκεανούς.

Ποιές ήταν οι προκλήσεις που αντιμετωπίσατε κατά την διάρκεια των γυρισμάτων;

Το να κάνεις μια ταινία είναι δύσκολο ακόμα και κάτω από τις καλύτερες συνθήκες. Το να σκηνοθετείς επάνω ή και μέσα στο νερό είναι εφιαλτικό. Ο γιος μου πολλές φορές κοιμόταν στο σκάφος του Στήβεν Σπίλμπεργκ όταν η οικογένεια μου περνούσε τις διακοπές της στο δικό του σκάφος. Η συμβουλή του ήταν να μην κάνω ποτέ ταινία που να περιέχει σκάφη και ζώα.
Κατά την διάρκεια των γυρισμάτω εργαζόμασταν αρκετά επάνω σε σκάφη , αντιμετωπίζαμε μη συνεργάσιμα ζώα και ήμασταν εκτεθιμένοι καθημερινά σε κίνδυνους που απειλούσαν τη ζωή μας ενώ η αστυνομία μας απειλούσε ότι θα μας συλλάβει.
Υπήρχαν άνθρωποι που απειλούσαν την ζωή μας αν εμπλεκόμασταν στο δικό τους χώρο. Ανυπομονώ να σκηνοθετήσω μια ταινία όπου η ζωή μου δεν θα απειλείτε, αλλά θα έχει σίγουρα να κάνει με τον Ωκεανό.

Πολλοί επικρίνουν την ταινία προφασιζώμενοι ότι θέτει την αγορά της Ιαπωνίας σε κίνδυνο. Ποιά η γνώμη σου;

Δεν μπορούμε να γενικεύουμε, όταν πρόκειται για την διατήρηση της υγείας των ωκεανών και να προβλέπουμε τη μοίρα μας με βάση το που βρισκόμαστε τώρα και το που θέλουμε να βρεθούμε. Λόγω της ρύπανσης και της όξινης βροχής από την καύση των ορυκτών καυσίμων έχουμε ήδη χάσει περίπου το ένα τρίτο όλων των γνωστών κοραλλιογενών υφάλων. Μέχρι το τέλος του αιώνα θα έχουμε χάσει όλους τους κοραλλιογενείς υφάλους και με μαζί με αυτό περίπου το 25% της θαλλάσιας ζωής. Ζούμε μια από τις μεγαλύτερες απώλειες στο ζωϊκο βασίλειο τόσο όσο σε μια κατακλυσμική κλίμακα θα μπορούσε να συγκριθεί με την απώλεια των δεινοσαύρων. Αλλά αυτή τη φορά προκαλείται από ένα μόνο είδος, τον άνθρωπο και αυτό δεν είναι απλώς ένα τοπικό πρόβλημα της Ιαπωνίας, αλλά είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα.
Η ταινία απευθύνει την προσοχή στην υπεραλίευση και στην ρύπανση μιας από τις πιο σημαντικές πηγές πρωτεϊνης, τα ψάρια και τα θαλασσινά.
Κατά την αρχαιότητα , την εποχή του Αριστοτέλη οι Έλληνες έχουν αναφορές στα δελφίνια ως μυθικά όντα που έσωσαν τις ζωές των θαλλασοπόρων. Έιναι ειρωνικό το ότι εμείς  σήμερα μολύνουμε συνεχώς “το σπίτι τους” και θέλουμε να τρεφόμαστε με αυτά. Όχι μόνο έχουμε χάσει τον σεβασμό μας για τα θηλαστικά αυτά αλλά έχουμε χάσει και τον σεβασμό προς τη θάλασσα, τον τόπο απ’ όπου προερχόμαστε. Η ταινία για εμένα αποτελεί έναν μικρόκοσμο για να μας παρουσιάσει την γίνεται ανα την υφήλιο, παρουσιάζοντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε με ένα ψυχρό και σκληρό τρόπο που σοκάρει.

Drive Fisheries Japan

Οι κυνηγοί Δελφινιών στα παράλια της Ταϊζι στην Ιαπωνία, σκοτώνουν περίπου 2300 δελφίνια το χρόνο χρησιμοποιώντας υποθαλάσσιους υπέρηχους για να τα οδηγούν και να τα κλείνουν “στον όρμο”.

Αυτό το ίδιος αλλιείας λαμβάνει χώρα σε αυτό το χωριό μόνον;
Περίπου το 15% των δελφινιών που σκοτώνονται στην Ιαπωνία , πραγματοποιείτε σε αυτό το Ιαπωνικό εθνικό πάρκο το οποίο αποτελεί υδροβιότοπο.

Σας απείλησαν ή νιώσατε απειλή κατά την διάρκεια των γυρισμάτων στην Ιαπωνία. Ποιά ήταν η καλύτερη και ποιά η χειρότερη μέρα των γυρισμάτων;

Μας απειλούσαν συνεχώς, ακόμα και με συλλήψεις. Μας ανάγκασαν να εγκαταλήψουμε την πόλη 2 φορές αφού η αστυνομία δεν μπορούσε να καταλάβει τον σκόπο της εμφανίσης μας εκεί. Είχαμε τοποθετήσει κρυφές χρονικές κάμερες σε ολόκληρη την πόλη και πηγαίναμε τα βράδια να της ελέγχουμε για να αποφεύγουμε την αστυνομία που μας παρακολουθούσε. Η αστυνομία έκανε συχνές εφόδους στο ξενοδοχείο μας για 3 ½ εβδομάδες. Φτάσαμε κάποια στιγμή να μας παρακολουθούν 7 οχήματα. Ακόμα δέχομαι απειλές για την ζωή μου.

Αν μπορούσες να περιγράψει το είδος της ταινίας με μια λέξη, ποιά θα ήταν αυτή;

Οικολογικό Θρίλερ

Τι θα ήθελες να αποκομίσει το κοινό από την ταινία σου;

Θέλω να αποκομίσουν πολλά πράγματα. Η βασική ιδέα είναι ότι ακόμα και ένας άνθρωπος μόνος του μπορεί να κάνει τη διαφορά. Στην υπογραφή της ηλεκτρονικής μου αλληλογραφίας χρησιμοποιούσα μια θαυμάσια φράση από την Μάργκαρετ Μέντχου «Μια μικρή ομάδα από σκεπτόμενους ανθρώπους, μπορεί να αλλάξει τον κόσμο».

Ελπίζω να εμπνέυσει τους ανθρώπους ώστε να αναλάβουν δράση για αδικίες που γίνονται στο περιβάλλον. Γνωρίζω από τις δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους που μας γράφουν ότι είναι εμπνευσμένοι, δημιουργούμε μια λεγεώνα ακτιβιστών. Μέχρι σήμερα σχεδόν ένα εκατομμύριο άνθρωποι έχουν υπογράψει να αναλάβουν δράση. Η επόμενη ιδέα είναι ότι όταν απομακρύνουμε έξυπνα, έμβια όντα από το φυσικό τους περιβάλλον και τα αναγκάσουμε να κάνουν ηλίθια κόλπα για τη διασκέδαση μας , αυτό λέει περισσότερα για την δικιά μας νοημοσύνη από ό, τι για τη δικέιά τους. Μια άλλη ιδέα είναι ότι πρέπει να ξεφύγουμε από την καύση των ορυκτών καυσίμων όσο το δυνατόν συντομότερα, διότι είναι ρυπογόνα και ευθύνονται για την καταστροφή όλων των ψαριών , όπως τόνος, ξιφίας όπου συσσώρευονται νευροτοξίνες όπως ο υδραργύρος ως αποτέλεσμα της καύσης ορυκτών καυσίμων. Δεν είναι μόνο τα δελφίνια και οι φάλαινες, τα οποία καθίστανται δηλητηριώδη , είναι πολλά ψάρια από αυτά που μας αρέσει να τρώμε.

Ποιοι είναι οι στόχοι σου ως σκηνοθέτης; Θα συνεχίσεις να κάνεις ντοκιμαντέρ;

Θέλω να κάνω ταινίες και να εμπνέω τους ανθρώπους να σκεφτούν για το περιβάλλον. Θέλω να κάνουν αυτό που η καρδιά τους και το μυαλό τους ξέρει πως είναι αληθινό.
Στην πόλη μου έχουμε περίπου 120 ηλιακούς συλλέκτες που παράγουν το 140% της ενέργειάς μας από τον ήλιο. Έχουμε δύο ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το ένα μπορεί να διανύσει μέχρι 120 μίλια μεμια φόρτιση. Στην πινακίδα αναγράφεται ΟΗΕ (Όχημα Ηλικαής Ενέργειας) Βέβαιως η ηλιακή ενέργεια είναι δαπανηρή, αλλά σε σύγκριση με το κόστος των πολέμων στη Μέση Ανατολή, τη μόλυνση του πλανήτη, και το σημείο όπου τα παιδιά μας δεν θα γνωρίζουν πως είναι ένας κοραλλιογενής ύφαλος. Αυτό για εμένα είναι πολύ ακριβά.


Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

Ετοιμάζουμε μία νέα ταινία που αναφέρεται στην αύξηση της οξύτητας και την έκτη μεγάλυτερη εξαφάνιση στην ιστορία του πλανήτη. Σκεφτόμαστε επίσης να σκηνοθετήσουμε μια τηλεοπτική σειρά.

Θα ήθελες να σκηνοθετήσεις μια ταινία με Έλληνικό θέμα;

Θέλω να κάνω ταινίες που να κάνουν τους Έλληνες σε όλο τον κόσμο να νιώσουν υπερήφανοι που έγιναν από έναν από αυτούς.
Θα ήθελα πολύ να κάνω περισσότερη κατάδυση σε όλη την Ελλάδα. Πάντα αισθάνομαι σαν να είμαι σπίτι μου όταν πάω εκεί, οι άνθρωποι είναι τόσο φιλικοί και μου αρέσει το φαγητό. Νομίζω ότι θα είναι ένα ευχάριστο μέρος για να κάνω μια ταινία.

1 COMMENT

Leave a Reply