Paparazzi στο Hollywood (για πόσο ακόμα;)

Paparazzi στο Hollywood (για πόσο ακόμα;)

O Bob Sach

Στo Λος Άντζελες συχνά ακούς τη λέξη paparazzi, αλλά είναι σπάνιο να βρεις κάποιον άνθρωπο που να σου εκμυστηρευτεί ότι ασκεί το συγκεκριμένο επάγγελμα. Ένα επάγγελμα που είναι παρεξηγημένο ακόμα και τώρα που πολλοί λένε ότι θα εξαφανιστεί. Οι ‘παραδοσιακοί’ paparazzi είναι άνθρωποι δύσκολοι που αρκετές φορές νευριάζουν και τρομοκρατούν τους σταρ αφού τους ακολουθούν πιστά και συνήθως χωρίς οι πρώτοι να το ξέρουν καταγράφοντας καθημερινά τις κινήσεις τους. Το επάγγελμα αλλάζει, αλλά και εξαφανίζεται με τον τρόπο που είναι γνωστό μέχρι σήμερα. Οι άνθρωποι που έχουν κάνει στόχο της ζωής τους να φωτογραφίζουν την καθημερινότητα των σταρ δεν δίνουν εύκολα συνεντεύξεις, αλλά ακόμα πιο σπάνια επιτρέπουν να δημοσιεύονται φωτογραφίες τους στα περιοδικά. Εμείς βρήκαμε έναν από τους τελευταίους παλιούς που αυτοπροσδιορίζεται ως ένας “ντετέκτιβ με μια φωτογραφική μηχανή στο χέρι” στο διαμέρισμα του στο West Hollywood λίγη ώρα πριν αποχαιρετήσει το συγκεκριμένο επάγγελμα αλλά και την πόλη του Λος Άντζελες. Ο Bob Sach είναι ένας φωτογράφος που ήρθε στο Hollywood όταν το κυνήγι των σταρ ήταν στα πάνω του, τη δεκαετία του ‘80. Μετά το τέλος της συνέντευξης μας έφυγε- κυριολεκτικά- μια και καλή από την πόλη των αγγέλων για τον αντίθετο λόγο από αυτόν που ήρθε (γιατί το επάγγελμα περνάει κρίση) και επέστρεψε στην πατρίδα του την Τσεχία μετά από 26 χρόνια. Γι’ αυτό και δέχτηκε να μας μιλήσει για τη ζωή του αλλά και την επόμενη μέρα ενός επαγγέλματος που ΄πεθαίνει’.

Πως ξεκινήσατε να ασχολείστε με το κυνήγι των σταρ;

Όταν ζούσα στην Αυστραλία δούλευα ως φωτογράφος για διάφορες ευρωπαϊκές εφημερίδες. Νομίζω ήταν το 1981 όταν με πήραν τηλέφωνο από μία Γερμανική εφημερίδα και με ρώτησαν αν θα μπορούσα να φωτογραφίσω κάποιον Γερμανό επιχειρηματία που – όπως έλεγαν οι πληροφορίες τους- θα συλλαμβανόταν σε γνωστό ξενοδοχείο της Αυστραλίας. Εγώ δέχτηκα αμέσως και έπρεπε να σκεφτώ έναν τρόπο ώστε να μην γίνω αντιληπτός και να φωτογραφίσω την στιγμή της σύλληψης. Πήγα έξω από αυτό το ξενοδοχείο και με έναν τηλεφακό περίμενα μέσα σε ένα νοικιασμένο αυτοκίνητο με φιμέ τζάμια να έρθει η αστυνομία. Όντως οι πληροφορίες ήταν σωστές, η αστυνομία ήρθε και εγώ φωτογράφισα τον συλληφθέντα. Η εφημερίδα έμεινε κατευχαριστημένη εγώ πληρώθηκα καλά αλλά επίσης ανακάλυψα ότι μου άρεσε πολύ το σασπένς της δουλειάς. Μετά άρχισα να ακολουθώ διάσημα πρόσωπα και γι’ αυτό το λόγο μετακόμισα στο Σύδνευ. Εκεί η νέα μου καριέρα ως ένας από τους πρώτους paparazzi πήγε πολύ καλά καθώς η πόλη αποτελούσε δημοφιλή προορισμό για τους σταρ του Hollywood.

Στο Hollywood πότε ήρθατε;

Ήταν κάποια στιγμή γύρω στο 1995 που ακολουθούσα τον Τομ Κρουζ ο οποίος είχε έρθει στο Σύδνευ για κάποια πρεμιέρα. Εκεί γνωρίστηκα με έναν Αμερικανό paparazzi και μάλιστα τον βοήθησα, αφού εγώ ήξερα καλύτερα την πόλη. Εκείνος είδε την δουλειά μου και μου πρότεινε να έρθω στο Λος Άντζελες να δουλέψουμε μαζί. Από τότε μέχρι σήμερα εγώ με τον Furio δουλεύαμε μαζί και πήγαμε καλά. Τώρα πια δεν μου αρέσει η δουλειά γι’ αυτό και φεύγω.

Τι ακριβώς έχει αλλάξει από τότε;

Όλα. Βασικά ο τρόπος με τον οποίο κάνουμε τη δουλειά. Paparazzi ουσιαστικά σημαίνει ντετέκτιβ με μία κάμερα στο χέρι. Σήμερα οι περισσότεροι είναι παιδιά με μία ψηφιακή κάμερα στο χέρι που τραβούν φωτογραφίες των σταρ από τα δύο μέτρα. Όταν κάποιος καταλάβει ότι υπάρχουν φωτογραφικές μηχανές γύρω του δεν θα συμπεριφερθεί με τον ίδιο τρόπο όπως αν πίστευε ότι κανένας δεν τον παρακολουθεί. Το αποτέλεσμα είναι οι σταρ να καλύπτουν τα πρόσωπα τους ή να βάζουν τα χέρια στο πρόσωπο τους και έτσι κανένας να μη βγάζει καλή φωτογραφία. Επίσης δεν υπάρχει χρήμα πλέον στο συγκεκριμένο επάγγελμα. Το internet, ο μεγάλος αριθμός ατόμων, ο φτηνότερος εξοπλισμός αλλά και η ασχετοσύνη κάποιων καινούριων ψώνιων κατέστρεψαν το επάγγελμα. Πλέον όλοι όσοι έχουν μια ψηφιακή κάμερα και ζουν στο Λος Άντζελες θέλουν να ασχοληθούν με τον χώρο. Μια ψηφιακή κάμερα υψηλής ανάλυσης, ένα αυτοκίνητο άντε και κάνα δυο φακοί με ικανότητα υψηλής εστίασης και μπορείς να βγεις στους δρόμους και να κυνηγάς σταρ. Το πολύ να σου στοιχίσουν 5.000 δολάρια. Ο καθένας μπορεί να το κάνει και σήμερα το κάνουν πολλοί γι’ αυτό και χάλασε η πιάτσα. Μιλάμε για τεράστιο αριθμό ανθρώπων που όλοι έχουν τις ίδιες φωτογραφίες. Για παράδειγμα όταν ο Πιτ με τη Τζολί αγόρασαν το σπίτι τους στο Μάλιμπου υπήρχε ένα καραβάνι ανθρώπων που τους περίμενε απ’ έξω από την αυλή τους πριν ακόμα μετακομίσουν στο συγκεκριμένο σπίτι.

Ποιο είναι το μέλλον ταυ επαγγέλματος;

Πραγματικά αυτή είναι μία δύσκολη ερώτηση. Νομίζω ότι δεν θα υπάρχουν πια ανεξάρτητοι paparazzi, παρά μόνο κάποια νέα παιδιά τα οποία θα πληρώνονται από κάποια πρακτορεία με την ώρα και όχι με την φωτογραφία. Δηλαδή μιλάμε για μεγάλα πρακτορεία τα οποία πληρώνουν ανθρώπους απλώς για να πατούν το κουμπί μιας ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής. Οι πραγματικοί paparazzi θα αλλάξουν επάγγελμα γιατί τα ποσά που πληρώνουν αυτά τα πρακτορεία είναι τραγικά, μιλάμε για 5 και 6 δολάρια την ώρα. Παλιότερα πουλούσαμε φωτογραφίες μας για δεκάδες χιλιάδες δολάρια, ανάλογα με το πρόσωπο και τη φωτογραφία. Σήμερα αυτά δεν υπάρχουν.

Εγώ γι’ αυτό και φεύγω και πάω πίσω στην πατρίδα μου, την Τσεχία, παρατώντας το συγκεκριμένο επάγγελμα.

Οι paparazzi κάνουν καλό στους σταρ;

Θα έλεγα ναι αλλά πολλές φορές χωρίς να το γνωρίζουμε. Πολλοί απλώς τσιμπάνε. Για παράδειγμα κάποια εποχή ο Κρουζ κάθε Σάββατο πήγαινε να δει τον γιο του που έπαιζε μπέιζμπολ σε ένα πάρκο. Επί τρεις μήνες κάθε Σάββατο ήταν εκεί. Οπότε όλοι το έμαθαν και κάθε Σάββατο υπήρχαν δεκάδες paparazzi έξω από το συγκεκριμένο πάρκο. Ουσιαστικά τους χρησιμοποιούσε. Ήθελε να δείξει την εικόνα του καλού πατέρα και γι’ αυτό πήγαινε συνέχεια να δει το γιο του.

Ποιοι αποτελούν δύσκολο στόχο;

Γενικά είναι δύσκολο να ακολουθήσεις κάποιον. Συγκεκριμένα θα έλεγα ότι ο Μπραντ Πιτ και η Νικολ Κίντμαν είναι οι πιο ‘γάτες’ όταν τους ακολουθείς με το αυτοκίνητο. Ο Πιτ οδηγεί πάρα πολύ γρήγορα και ξέρει να αποφεύγει τα αυτοκίνητα που τον ακολουθούν. Η Κίντμαν τσεκάρει συνέχεια τους καθρέφτες του αυτοκινήτου της και, αν δει το ίδιο αυτοκίνητο πίσω της για πολλή ώρα, σταματάει και περιμένει για δέκα λεπτά ώστε να δει τι θα κάνει αυτός που την ακολουθεί. Για αυτό και όταν προσπαθούσα να φωτογραφίσω τα συγκεκριμένα πρόσωπα πάντα τους ακολουθούσαμε δύο η τρία διαφορετικά αυτοκίνητα ώστε να μην γινόμαστε αντιληπτοί. Αν γινόμασταν αντιληπτοί απλά οι σταρ δεν θα συμπεριφερόντουσαν φυσιολογικά. Για παράδειγμα αν κάποιος σκόπευε να συναντήσει την καινούρια κοπέλα του θα το ακύρωνε ή θα άλλαζε πορεία και έτσι θα χάναμε τις φωτογραφίες.

Σας έχουν απειλήσει ποτέ κατά τη διάρκεια της δουλειάς;

Όχι, αλλά μία φορά στην Αυστραλία μου επιτέθηκε ο σύζυγος της Judy Davis. Η Judy ήταν έγκυος και προσπάθησα να τη φωτογραφίσω ακολουθώντας το αυτοκίνητο της. Παρόλο που τους είχα αφήσει αρκετό περιθώριο εκείνοι με κατάλαβαν και ξαφνικά σταμάτησαν το αυτοκίνητο και μου έκλεισαν τον δρόμο. Κατέβηκαν κάτω και ο άντρας της ερχόταν προς το αυτοκίνητο μου ιδιαίτερα νευριασμένος. Τότε κλείδωσα τις πόρτες γιατί φοβήθηκα. Αυτός πήδηξε επάνω στο καπό και προσπαθούσε να σπάσει το παρμπρίζ ενώ η Davis μου κλοτσούσε τις πόρτες του αυτοκινήτου. Ξεκίνησα το αυτοκίνητο με τον άντρα της να βρίσκεται στο καπό, οδηγώντας σε έναν από τους πιο πολυσύχναστους δρόμους ταυ Σύδνευ. Ο κόσμος μας κοιτούσε με ανοιχτό το στόμα. Ευτυχώς μετά σταμάτησα και αυτός έφυγε χωρίς να γίνει τίποτα. Πήγα στην αστυνομία βέβαια και κατέθεσα γιατί ποτέ δεν ξέρεις τι συμβαίνει. Μετά από ένα χρόνο ο ίδιος τύπος πλάκωσε και τη Davis στο ξύλο. Από ότι είπαν είχε ψυχολογικά προβλήματα. Άλλες φορές κάποιοι σταρ μου έκαναν κήρυγμα σχετικά με τη δουλειά μου. Η πιο παθιασμένη ήταν η Jodie Foster που προσπαθούσε επί πολλή ώρα να μου εξηγήσει γιατί το επάγγελμα μου είναι ανήθικο. Θυμάμαι τότε την φωτογράφισα όταν έπαιρνε το παιδί της από το σχολείο και κάπου με κατάλαβε. Μετά άρχισε να μου λέει να αλλάξω δουλειά και ότι δεν ήταν σωστό αυτό που κάνω. Ήταν ευγενική και γλυκιά πάντως.

Με όλο το σεβασμό, το να είσαι paparazzi το θεωρείται σοβαρό επάγγελμα;

Βέβαια, και είμαι κάθετος σε αυτό. Μεγάλη μερίδα του κόσμου πιστεύει ότι δεν είναι σοβαρό επάγγελμα αλλά αυτοί οι ίδιοι άνθρωποι μετά χαζεύουν τις φωτογραφίες στα περιοδικά. Κατά τη γνώμη μου, όσοι κάνουν σωστά τη δουλειά τους προσφέρουν πολύ στη βιομηχανία της διασκέδασης.

Πολλοί σας κατηγορούν ως ανήθικους. Εσείς τι λέτε γι’ αυτό;

Πολλοί πιστεύουν όχι μόνο ότι το επάγγελμα είναι ανήθικο αλλά ότι είναι και παράνομο. Αυτό δεν ισχύει και πρέπει να το καταλάβει όλος ο κόσμος. ‘Όσο για το αν είναι ανήθικο εγώ πιστεύω ότι είναι ένα επάγγελμα όπως και τα υπόλοιπα. Προσωπικά δεν έχω νιώσει ποτέ άσχημα για καμία από τις φωτογραφίες μου. Μάλιστα μετά από φωτογραφίες μου που δημοσιεύτηκαν, κάποια ζευγάρια χώρισαν. Ούτε και για αυτό νιώθω άσχημα. Αν για παράδειγμα κάποιος έχει παράνομη ερωμένη αργά η γρήγορα θα δημιουργηθεί πρόβλημα στη βασική του σχέση ή στο γάμο του. Τώρα, αν η φωτογραφία μου βοήθησε στο να χωρίσει πιο γρήγορα με τη γυναίκα του γιατί εγώ πρέπει να νιώθω άσχημα. Αν ήθελε να αποφύγει τη δημοσιότητα μπορούσε να μείνει στο σπίτι του με την ερωμένη του, ή ακόμα καλύτερα, αν ήθελε να σώσει το γάμο του έπρεπε να ήταν πιστός.

Δηλαδή πιστεύετε ότι δεν υπάρχουν ηθικοί φραγμοί;

Σίγουρα υπάρχουν. Το επάγγελμα από μόνο του δεν είναι ανήθικο, αλλά αρκετοί συνάδελφοι μου ξεπερνούν τους ηθικούς φραγμούς και γίνονται ανήθικοι. Εγώ για παράδειγμα ποτέ δεν φωτογράφισα σταρ σε κηδείες ή όταν έχουν κάποιο πρόβλημα υγείας. Άλλοι χρησιμοποιώντας τηλεφακούς φωτογραφίζουν ανθρώπους στο σπίτι τους ή στην αυλή τους, κάτι το οποίο είναι παράνομο αλλά και ανήθικο. Μπορείς να φωτογραφίσεις κάποιον σε δημόσιο χώρο ή έξω από το σπίτι του αλλά ποτέ μέσα σε ιδιωτικό χώρο. Είμαι τελείως αντίθετος σε αυτή την τακτική και ούτως ή άλλως είναι παράνομο να δημοσιεύσεις αυτές τις φωτογραφίες. Ακόμα και αν υποθετικά, το τονίζω υποθετικά υπήρχε μία φωτογραφία η οποία δείχνει τον Τομ Κρουζ να φιλάει στο στόμα τον Μπραντ Πιτ και τα πρόσωπα είναι μέσα σε κάποιο ιδιωτικό χώρο δεν μπορεί να δημοσιευτεί. Δεν έχει σημασία τι είδους φωτογραφία είναι, αν τα πρόσωπα είναι σε ιδιωτικό χώρο, δεν έχει καμία αξία γιατί είναι παράνομη.

NO COMMENTS

Leave a Reply